Communicatie

Het blijft ondanks alle jaren, waarin ik menige skill heb ontwikkeld, trainingen heb gevolgd en gegeven, een super interessant en mooi concept….. Communicatie. Wederom werd mij vandaag duidelijk, dat ik nog zo goed ontwikkelt denk te zijn in mijn communicatie, er toch nog steeds misverstanden kunnen ontstaan. Gelukkig! pffff… dacht toch even dat ik hierin perfect zou zijn… gelukkig nog genoeg te leren dus.

Jaren geleden leek het voor mij onmogelijk om een gesprek met iemand te voeren zonder misverstanden, irritaties, frustraties, gevoel niet begrepen te worden en zelfs soms gewoon knallende ruzie. Het lag tenslotte niet aan mij! Die ander moest maar wat meer moeite doen om te begrijpen wat ik nu eigenlijk wilde zeggen. Toen iemand tegen mij zei dat het lag aan de wijze waarop ik mijn verhaal deed, keek ik hem met veel irritatie aan waaruit heel duidelijk mijn gedachte te lezen was ‘Jij bent gek!’.

Ik deed mijn uiterste best om er voor te zorgen dat de misverstanden, irritaties, frustraties, ed. tot het minimum beperkt werden. Het resultaat? Minder knallende ruzies en nog steeds misverstanden, irritaties, frustraties en het gevoel niet begrepen te worden. Ik werd zelfs nog gefrustreerder want ‘ze’ begrepen er toch echt helemaal niets van. Na het proces waarin ik er van overtuigd was dat iedereen tegen mij was (samenzwering), heb ik uiteindelijk toch maar de handdoek in de ring gegooid en bedacht dat ik er misschien toch zelf wat aan kon doen.

Hierbij een paar basis tips die voor mij toen wonderen deden:

1. Verplaats je in de ander: Natuurlijk heb jij gelijk! Zou jij echter nog precies zo denken als je de ervaringen, belevingen en gedachten had van de ander?

2. Benoem je doel: Geef aan wat je wilt bereiken tijdens het gesprek. Hierdoor is het voor de ander geen verrassing en weet deze in welk kader het gesprek plaats vindt. Voorkomt in ieder geval een groot deel van de misverstanden.

3. Benadruk de overeenkomsten: Het eerste wat je opvalt zijn de verschillen in jullie mening. Zoek daarom nu juist eerst naar de overeenkomsten en benoem deze eerst. Dit schept een band.

4. Geef mogelijkheden: Wil je gelijk? Of wil je een oplossing? Wederom: Natuurlijk heb je gelijk! Daarmee is het mening verschil echter nog niet opgelost. Benoem welke oplossingen er volgens jou zijn en vraag deze ook aan de ander.

5. Zoek een gezamenlijk doel: Jouw oplossing is niet per se een oplossing voor de ander. Wees er over eens, dat jullie het op bepaalde vlakken niet met elkaar eens zijn. Dus zoek een gezamenlijk doel, een doel waar jullie het wel allebei over eens kunnen zijn en de oplossing(en) worden vanzelf duidelijk.

Als ik het overzicht zo bekijk, ben ik tijdens mijn gesprek van vandaag 1 heel belangrijk punt vergeten. ‘Vraag de ander naar oplossingen.’ Oeps! Tja…. zou ik dan toch ook nog steeds gewoon mens zijn??!! 😉

Deel dit op social media:
Communicatie…. Storing…. (Tips)
Getagd op:                        

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Enter Captcha Here : *

Reload Image